The Third Man

 
Filmgenren: Noir
Utgiven: 1949
Manus: Graham Greene
Regi: Carol Reed
Musik: Anton Karas
Huvudroll: Orson Welles (Harry), Joseph Cotten (Holly), Vialli (Anna) 
 
Vi befinner oss i Wien samtidigt som kalla kriget. Holly Martins, deckarförfattaren, kommer över sin vän Harry Limes död och ser den inte som en olycka. Han startar en utredning och samtidigt material till sin nya bok "den tredje mannen" som han grundar efter vittnesögon som sett Kurtz Pupesko och den tredje mannen på olycksplatsen. Samtidigt blir Harry anklagad för ett mord och han får staden mot sig, detta ger hans skrivargener näring och han vet att Harry inte kan ha dött av en olycka. När filmen når upptrappning får vi material till att börja ana att kanske Harry lever, ledtrådar som repliker och underliga scener med bland annat maskerade män och den vackra kvinnan Annas husdjur. När vi också får reda på att Josef Harbin ligger i Harrys kista blir man otroligt uppjagad.
 
Musiken är otroligt säregen och skapade just för filmen och miljön, The Harry Lime Theme av Anton Karas bör nog alla lyssna på, lika viktigt som Wilda Western soundet, som vi först fick höra i "The Good, The Bad and The Ugly", eller lika utmärkande som"Jaws" tvåtonade läte. En annan sak är ljuset i filmen, skuggorna, placering av föremål, förvrängningen osv blev så profsigt gjort att Robert Crastel, fotografen, fick en Oscar. Den tredje utmärkande grejen i filmen är en scen som blivit mycket uppmärksammad och efterapad, nämligen jakten i kloakerna som vi får se under filmens klimax. The Third Man är ofta filmad i snevinkel och den drar ihop början med slut, på en kyrkogård, denna cirkelkomposition är smart när man vill framkalla ett tydligt slut. 

Den är väldigt spännande och lite kuslig, jag gillade manuset och tvisten i filmen. Kul att se Orson Welles spela också och inte regissera. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0