Bing Crosby - en fin stimulus till juletid

Bing Crosby är sannerligen en stimulus till juletid, enligt mig. Crosby född i början av 1900-talet kom att bli den mest sålda artisten innan rock-eran drog i gång. Hans röst skänker ett välbehag, då jag kopplar denna talangfulla man till en fin högtid. Med en kraft i rösten som rotar sig djupt ned i stämbanden kommer det ut en vibrerande hymn som influeras från tidig jazz-kultur, dessutom blev detta extra uppmärksamt då musikbranchen tidigare uppmuntrat sång sjunget i det övre registret. Året 1941 kommer Crosby ut med "White christmas" skriven av Irving Berlin, skivan toppade listorna i 20 år samt sålde cirka 30 miljoner exemplar. Kom att bli väldigt populär bland soldaterna, speciellt spåret: "I'll be home for christmas". Crosby blev Amerikas stolthet då han representerade en stark, pålitlig patriotisk-man, där Gud självklart räknades in i bilden som skapades under Deprissionen samt andra världskriget. Han har jobbat med film och massa olika musikstilar men återvände till sin 20-tals jazz och lämnade ett otroligt avtryck i musikhistorien. Min mamma spelar detta album varje år, när det är dags (vilket bestäms lite från år till år) och det fulländar mina juletider.

Kommentarer
Postat av: hilde

En riktig man!

2012-12-05 @ 00:10:44
URL: http://franhjartat.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0