The Walking Dead

The Walking Dead startade hösten 2010 och just Zombies har kommit att bli min gebit. Denna följetong rekommenderar jag för dig som fascineras av förödelse och misär. Den bygger på tidningsserien, med samma titel.Vi får följa poliskommissarie Rick Grimes (Andrew Lincoln) som vaknar upp ur koma, på ett tomt sjukhus mitt i de levande kvarlevornas centrum. Epidemin har redan satt sitt spår och Grimes främsta uppgift blir att återförenas med sin familj. På vägen möter han människor som kommer att få en betydande roll i serien och tillsammans får vi se hur de hanterar konflikter och anpassar sig till den nya verkligheten. 

Alla zombies är extremt välgjorda och det lyfter serien till nya höjder. Trots det extremt fina samspelet mellan huvudkaraktärerna och det sanna skådespeleriet så knycker alla "walkers" första plats enligt mig. Om inte dem varit lika påkostade hade serien mist sin glans på direkten, vilket är synd eftersom allt annat ter sig mot det perfekta.Manuset är trovärdigt på ett realistiskt plan som levereras av trovärdiga karaktärer. Miljön är bra, dock lite långrandig ibland. Samma stil överallt, bilar i ett oroligt gytter, soppor och felplacerade föremål överallt för att attributera kalabaliken och mist kontroll. Variation skulle vara lite upplyftande, kanske införa en likhög av en hjord kor mitt på en bilväg? så att tittaren får lite mer att fundera på innan nästa zombieattack sker, som en undanmanöver. Kanske att en zombie-bonde ligger under en kossa och kommer fram när karaktären minst anar det? Alltså - mer kreativt miljöskapande! Annars är denna serie helt perfekt. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0