Briljant konstnär skamlig tolkning


Målning: René Magritte, surrealistisk konstnär. 

Hans målningar har ofta linne som ledmotiv, samt det melankoliska havet. Han hittade sin mor, död, uppspolad på en strand i unga år, livet hade lagt sig som en hinna över hennes ansikte. En tydlig bakgrund som gör det lätt att tolka många av hans målningar. Men budskapet är betraktarens uppgift att tyda, jag vill koppla ihop denna bevekelsegrund till cybervärlden. 

Nätet ger oss sociala kommunikationssajter där hela ens identitet visas svart på vitt. Strävan till att förtydliga sitt idealjag för omvärlden är ytterst aktuellt. Det är så enkelt att visa sig perfekt här, men hur blir det sen när man träffas "irl"? Målningen får mig att tänka på hur enkelt det är att skapa ett perfekt första intryck via nätet, men hur lätt det kan rasera. Dessa två har stannat upp i cybervärldens felfria hinna. Bakgrunden känns för dramatisk och rörig och det förtydligar hur falskt det kan bli om man inte använder nätet på rätt sätt.  

Det här var min första tanke och jag kan medge att jag skäms lite för denna ytliga föreställning. En sann skam att jag dragit en parallell mellan Magritte och facebook. Men jag vill samtidigt skriva det jag verkligen tänker på. Annars hade jag skrivit emot mig själv. 

Förövrigt tycker jag att Magritte är briljant. 


Kommentarer
Postat av: Mundus

Jag tycker inte att detta är en skamlig eller smaklös tolkning av målningen. Som du säger, budskapet är betraktarens uppgift att tyda, och att sitta och dra en parallell till vad Magritte faktiskt tänkte när målningen skapades vore helt irrelevant. Läser hellre om din moderna, personliga uppfattning om bilden än en skildring av Claes Moser som inte leder någonvart.

2012-11-18 @ 23:28:52
Postat av: Sofia med S

Jag tycker att din tolkning av bilden var spot on och bilden är väldigt vacker, men jag saknar en sak i din blogg och det är mer av dig. Jag vill ha lite mer EMMA

2012-11-20 @ 13:08:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0